Alla inlägg under juni 2011

Av Anna - 24 juni 2011 23:18

  Maken och dottern klädde vår egna midsommarstång.  

   Gick ut i skogen och plockade blommor och då hittade vi även....

   Mums!! Det blev smultron och mjölk för mej och Lillen när vi kom hem. 

   Bajspåsar är bra att ha till mer än bajs, för....

   När man är ute i skogen och hittar en massa smultron så kan man ju lägga dom i en sådan.   Bajspåse alltså. Sådana man brukar ha bajs i.   

Tur att det egentligen bara är vanliga plastpåsar, men jag känner så himla många som nästan kräks när jag berättar att jag plockar både bär och svamp i dom.  


Hoppas ni fick en bra midsommardag. Jag har haft en jättejobbig dag med mycket smärta och så givetvis fick jag en dag med sådan där oändlig trötthet som jag får ibland. Tur att man har förstående familj.


Regnar gör det, men det började inte förrän vid halv sju.


Vi har plockat nya fläderblommor och satt ny saft. Det blev dryga tre liter av förra satsen, nu blir det nog det dubbla.

Den var jättegod kan jag jag tala om!    


Ha en bra lördag nu också! 

Av Anna - 24 juni 2011 01:07

Här skriver jag om att jag är miljövänlig och tvättar med torkade frukter, och så glömmer jag att lägga ut länken till sidan med info....

Typiskt mej!!!! *asg*


Här kommer den.  

http://www.amzonet.net/Tvattnotter.html    


Detta funkar, jag lovar. Jag har fått halva Östergötland att gå över till dessa, för det är miljövänligt, billigt, och bra för kläderna. Allt i ett!!! 

Använd inget sköljmedel, det behövs inte. Det är nästan gratis att tvätta nu för mej, räkna ut vad du betalar per tvätt får du se.   



Av Anna - 24 juni 2011 00:16

Vi bor i ett en och en halvplanshus.

Vi har vardagsrummet på övervåningen och toa, sovrum och kök på bottenvåningen.

Alltså måste jag gå upp och nerför trappor ganska många gånger per dag. För tv:n är ju mitt sällskap om dagarna, måste jag erkänna. 

Nu skulle jag gå ner på toan bara. Tror ni inte knät kraschade på vägen ner!!!  

Ja, inte helt och hållet, men jag har lösa broskvitar som flyter omkring i ledvätskan hela tiden, på grund att min artros.

Nu har det antagligen lossnat en stor bit som sitter i själva leden och ploppar omkring när jag går.

Inte bra... Inte bra alls.  

Lagen om alltings jävlighet säger ju att detta hände för att vi ska till fjällen på måndag. Antar jag.

Inte för att vi tänkt att gå så mycket, även om jag vill, för familjen får rätta sej efter mitt handikapp.

Men lite hade jag nog tänkt att gå. Faktiskt.

Och jag har inga bra knäortoser. Och tiden till ortopedtekniska är inte förrän i augusti.

Ja. Varför ska man få vara glad? Det är en lyx få förunnat.


Detta får mej att ännu mer glädjas åt det man har som är bra. Man ska inte gå ner sej i skiten, utan glädjas åt det man faktiskt har, som är bra. Det är jätteviktigt. (Det märks inte att jag försöker övertyga mej själv nu va? )


Asch, det är som det är. Bara att gilla läget och ta det lugnt. För något sjukhus åker jag inte till....


Jag har ju fått en till grej som är ny. En slags knöl i bröstmuskeln, eller om det sitter djupare, jag vet inte. Ont gör det iaf.

Det är ett gammalt problemområde, nästan. Jag avvaktar, som vanligt. Orka.   

Av Anna - 23 juni 2011 23:03

Jag och ett gäng med tjejer var på studiebesök på ett reningsverk igår. Det var intressant. Kära nån vad skit vi människor släpper ut i miljön varje år.  

Jag gör allt jag kan för att inte bidra till miljöförstöringen, och jag och min familj släpper inte ut något alls från hushållet just nu.

Jag använder mikroorganismer när jag städar, en torkad frukt när jag tvättar och diskar. Jag släpper helt enkelt inte ut några kemikalier. Det känns så bra att få dra mitt strå till stacken.

Tänker ni på miljön? Både den allmänna ut och den ni bor i. Inomhusmiljön är viktigare än man tror. 

Ja, det var dagens pekpinne då.  


Nu sitter vi, jag och maken, i soffan och kollar tv, eller ja, jag sitter med datorn då, och kollar tv samtidigt. Man har väl simultankapacitetsförmåga menar jag.  


Imorgon ska vi fira midsommar i lugn och ro. Andra år har vi haft huset fullt, men jag orkar helt enkelt inte. Jag mår skit. Orkar inte stressen med att ha en massa folk hemma hela dagen.


Ha en fin midsommar alla min kära vänner och bekanta!! 

     Slänger med en bild från 9 juni, när det var så himla varmt och skönt. Så vi kan drömma om en så fin midsommarhelg. Ha ha, tillåt mej skratta. för det ska vara typ 16 grader och regnskurar här imorgon.  


Så min lille älskling kan nog inte räkna med ett dopp i sin lilla pool imorgon tror jag inte.    

Av Anna - 23 juni 2011 18:12

Idag har jag pratat med en EDS vän för första gången!   


Första samtalet med någon med EDS och första samtalet live med henne också för den delen. Det var såååå kul och så givande! Det är otroligt vad en timmas samtal kan ge en mycket.

Det är ju ganska nytt det här med att ha kontakt med likasinnade, det har jag aldrig haft, fastän jag har haft sjukdomen hela livet och ganska stora symtom de sista tjugo åren.

Tänk vad en diagnos kan göra mycket gott va?  


Idag har jag haft Lillen hemma med mej hela dagen. Det är otroligt givande och roligt, men ingen semester precis.   Kroppen tar stryk kan jag tala om, han är ingen bebis längre....  


Har fått ta rejält med smärtstillande idag, och jag tycker verkligen inte om det... Jag skulle vilja ta en paus från alla mediciner ett tag känner jag.. Låta kroppen vila. Det kommer väl kanske så småningom, bara det här skovet lägger sej och jag får ta det lite lugnt.


Imorgon är det midsommar, jag och gubben skulle åka och handla inför den dagen, men jag är för dålig, så han fick åka själv.

Jag är inte van vid att få välja bort saker. Iaf så här många saker hela tiden. Jag håller verkligen på att bli riktigt dålig, skrämmande tanke.  

Jag ska iaf ha en härlig dag imorgon, vare sej det regnar eller inte, vare sej jag har ont eller inte (ja säkert va?)  så ska det bli en fin dag, för det har jag bestämt.   

Hm

Av Anna - 22 juni 2011 23:49

Tuff men rolig dag idag. 

En massa rolig information om miljön.

En massa god mat.

En massa härligt sällskap.

En massa otrolig smärta.

En massa trötthet och yrsel. 


Ja, jag behöver inte skriva mer om det, för nu börjar det bli väldigt tjatigt. Jag har ont, vad är nytt? 


Lillen har sin första sommarlovs dag imorgon. Härligt,  men det kommer ta knäcken på mej! Maken jobbar sin sista dag och dottern är hos en kompis. 

Jag ska iofs till en kär vän på fm,   men hon har bråttom, så det blir ju bara en liten stund.

Jag hatar verkligen att vara ivägen och ta upp folks tid när de har bråttom.  


Orkar inte skriva mer nu. Hela kroppen känns som en värkande blobb. Jag har haft hjärtklappning hela kvällen och det snurrar som en karusell i skallen. Jag hoppas jag får sova inatt, och att jag klarar av att känna tacksamhet för allt bra jag har i mitt liv när en ny dag gryr. (oj vad det blev poetiskt, inte min stil, men jag får visst till det så där äckligt ibland.  )

Ni förstår innebörden ändå antar jag.   

Jag vet att det kommer att bli riktigt jobbigt imorgon, så jag hoppas jag kommer att ha förmågan att ändå känna tacksamhet för allt bra jag har. 

Ha! Det blev bättre, inte sant?   


Gonatt! 

Av Anna - 22 juni 2011 01:28

På måndag åker vi! Husvagnen ska packas och fixas iordning inför avresan. Det ska bli så härligt! Jag ska verkligen försöka ladda mina batterier så de är fulladdade. Sen blir det till att börja hushålla på krafterna känner jag. Jag måste skärpa mej. 

Satt och kollade lite på mina bilder och blev bara tvungen att dela med mej av detta. 

   Min dotter och min ena hund. Hundarna älskar att ligga i hennes säng i husvagnen, vare sej hon är där eller inte. Ibland har hon alla tre i sängen, två storpudlar och en liten toypudel, det ser härligt och väldigt trångt ut kan jag tala om!!  


Nu längtar jag verkligen till vi åker, även om jag vet att jag kommer få ont av sängen i vagnen. Det skiter jag i.  


Nu ska väl snart försöka sova lite inför morgondagen. Men jag börjar bli stressad redan över att jag måste sova. Ni vet, så där så att jag säkert inte kommer kunna sova. Bara för att jag måste.  

Gonatt.      

Av Anna - 21 juni 2011 23:51

Ja nu håller magen på att krascha totalt också... Alltså, jag orkar inte med blödande magsår också, för det har jag haft, och det vill jag då inte vara med om igen!!

Jag försökte ju få prova fentanylplåster ett tag, för att avlasta magen, men eftersom min vanliga läkare är på semester, så fick jag en annan. Eller, sjuksköterskan pratade med han som hade akutfallen. Jo jo. Han vägrade skriva ut något så starkt. Pytt!! Löjligt. Hon ringde idag för att berätta den glada nyheten,  och det var ju snällt, men magen är ju fortfarande aj aj aj. 

Om det blir värre får jag helt enkelt sluta ta mina smärtstillande. Vilken rolig semester det blir då...

Suck. 


Imorgon kommer det blir stressigt. Och roligt. Och jobbigt. Och smärtsamt. Och roligt. Ett gäng med tjejer som bara ska ha kul. Och jag har så otroligt ont att jag mår illa. Skallen snurrar och kroppen är som en fiolsträng. 

Jag kommer väl inte klara av att vara med hela dagen imorgon antar jag. Fast jag ska baske mej försöka!!! Skiten efter får jag ta sen. 


Jag försöker verkligen att se det positivt, men det är så här varje gång jag får smärta på ett nytt ställe. Hjärnan pallar inte. Jag pallar inte. Kroppen pallar inte. Den behöver tid för att vänja sej. 

Hemskt egentligen. Att man kan vänja sej så otroligt mycket vid att ha så otroligt ont. Inte konstigt att det rinner över ibland egentligen.   


Satt och funderade över vad jag har ätit idag... Typ, inget. Typiskt när jag har så här ont. Det verkar som om kroppen glömmer att vara hungrig. Jag säger då det. Kaka på kaka...

Presentation


Jag är en "tjej" på 38 år som har EDS, Ehlers-Danlos Syndrom,typ3, överrörlighetstypen.
Kontakt: anna.EDS@hotmail.se

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vem är här?

Var kommer ni ifrån?

free counters

Ovido - Quiz & Flashcards