Alla inlägg den 19 maj 2011

Av Anna - 19 maj 2011 23:45

Jag såg i mitt inlägg om min sons andnigsproblem att flera inte visste att astma har ett samband med EDS.

Miin läkare sa ju det direkt när han såg vilka mediciner jag tar, att astma är väldigt vanligt bland EDS patienter.

Och det är ju inte så konstigt egentligen, lungorna är ju två stora slemhinnor. Jag är den enda i min släkt som har astma, så för min del känns det naturligt att det beror på min EDS.

Sedan drabbas jag ju av ständigt återkommande lunginflammationer, så fort jag blir sjuk.

Eller bihåleinflammationer och öroninflammationer också för den delen.

Min astma är lite konstig, eftersom jag är olika känslig för olika saker, och ibland mindre eller mer känslig beroende på hur jag mår för övrigt. 


Men om jag tar som just nu, så mår jag väldigt dålig över pollensäsongen som är i sitt esse. Jag reagerar olika varje år, men i år har det varit hemskt!! 

Själv tror jag att jag inte är så himla allergisk, utan att lungorna och luftrören reagerar på själva partiklarna. Jag är väldigt känslig för damm och mögel till exempel, som är ganska stora partiklar. 

Men det är bara min teori.


Är det fler som har astma? 

Av Anna - 19 maj 2011 23:39

Det här med dator framför tvn är livsfarligt.   Surfa och kolla tv samtidigt är ju den gamla vanliga visan så här på kvällkvisten. 


Ville fråga en fråga bara, till er med EDS.

Har ni haft återkommande varbölder? Som kommit på samma ställe flera gånger?

Jag har fått operera bort två stycken på ett ställe och en på ett helt annat ställe. Det ville inte ge sej, och till slut blev det en ficka som hela tiden fylldes med var.

Jag hade ingen diagnos då, men jag har nu insett att det nog kan ha berott på EDS. Med tanke på hur lätt jag får hudinfektioner och hur känslig huden är överhuvudtaget. 

Det vore kul att få reda på om fler har drabbats. 

Av Anna - 19 maj 2011 19:50

Måste ju dela med mej av denna lilla underbara plutt.  

Han var en liten surprice, jag åt minipiller som jag slaviskt tog varje kväll.

Antagligen är det min EDS som gjorde att jag pötsligt inte tog upp tabletterna, för jag hade ingen maginluensa eller så när jag blev gravid.

Det var meningen alltså, att vi skulle ha en till, fastän min kropp tog stryk, så pass mycket att jag nog får lida för det resten av livet.

Men det är det ju värt!!! 

    En glad liten kille, oftast....  Han är i sin treårstrots, så visst är han ganska billig emellanåt, men däremellan är han helt underbar!!


Idag mår han mycket bättre, även om han inte är sitt forna jag än. Men andningen är mycket bättre och han verkar inte ha ont i öronen längre. Febern har gått ner till mer normala grader och vi kunde vara ute en liten stund. Frisk luft är nyttigt, även om man har lite feber!!! Anser jag iaf.  


Idag får jag verkligen sota för min bravader den här veckan, och antagligen imorgon också. Men det vat jag ju i förväg, egentligen, och gör det ändå. Då får man stå sitt kast! 


Nu blir det nog en lugn kväll framför tvn. Kroppen har sagt ifrån helt. 


Ha en fin kväll!!!


   

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag är en "tjej" på 38 år som har EDS, Ehlers-Danlos Syndrom,typ3, överrörlighetstypen.
Kontakt: anna.EDS@hotmail.se

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<<
Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vem är här?

Var kommer ni ifrån?

free counters

Ovido - Quiz & Flashcards