Direktlänk till inlägg 19 maj 2011

En till rubrik, astma och lungor

Av Anna - 19 maj 2011 23:45

Jag såg i mitt inlägg om min sons andnigsproblem att flera inte visste att astma har ett samband med EDS.

Miin läkare sa ju det direkt när han såg vilka mediciner jag tar, att astma är väldigt vanligt bland EDS patienter.

Och det är ju inte så konstigt egentligen, lungorna är ju två stora slemhinnor. Jag är den enda i min släkt som har astma, så för min del känns det naturligt att det beror på min EDS.

Sedan drabbas jag ju av ständigt återkommande lunginflammationer, så fort jag blir sjuk.

Eller bihåleinflammationer och öroninflammationer också för den delen.

Min astma är lite konstig, eftersom jag är olika känslig för olika saker, och ibland mindre eller mer känslig beroende på hur jag mår för övrigt. 


Men om jag tar som just nu, så mår jag väldigt dålig över pollensäsongen som är i sitt esse. Jag reagerar olika varje år, men i år har det varit hemskt!! 

Själv tror jag att jag inte är så himla allergisk, utan att lungorna och luftrören reagerar på själva partiklarna. Jag är väldigt känslig för damm och mögel till exempel, som är ganska stora partiklar. 

Men det är bara min teori.


Är det fler som har astma? 

 
 
carro

carro

20 maj 2011 21:28

Du har fått mej att börja fundera....alla utom sonen har astma i den här familjen...
två av tre har vart & är ännu idag öron barn....ja kanske det har ett samband..har inte sett det så...

http://edsfamiljensliv.blogspot.com

Anna

20 maj 2011 21:59

Nej, jag har förstått det, men om du tänker efter så är ju både lungor och öron en slags slemhinna....
Men vad bra att jag fick upp dina ögon! :)
Kram!!

 
Hockeysmurf

Hockeysmurf

21 maj 2011 18:11

Jepp, har astma. Har säkert haft det sen barnsben men fick ingen diagnos förrän vid 14 års ålder.
Nu blir jag lättare andfådd och "tappar andan" oftare och det är logiskt att det kan vara eds. Sist jag gjorde lungröntgen stod att jag hade "förtjockningar på bronkerna". Någon förklaring till det fick jag inte, min (numera före detta) husläkare ryckte på axlarna och sa sitt mantra: "Det ser väl bra ut".

http://fibrotankar.wordpress.com

Anna

21 maj 2011 18:27

Tssss, vad förb... jag blir.... Ser väl bra ut..... F*n...
Tänk vilken nonchalans man blir utsatt för. HELA TIDEN!!!

Men som du säger, visst har astma ofta med EDS att göra, för oss EDSare.
Tur att det finns bra mediciner.
Ha en fin lördagkväll!! :)

 
Ingen bild

Johan

26 maj 2011 14:52

Hade ingen aning om sambandet. Jag är ensam om att ha astma i familjen. Har EDS typ III...
Alla frågor får långsamt sina svar....
/Johan, Partille

Anna

26 maj 2011 23:39

Ja du ser? Jag har också fått många svar p å mina konstiga symtom via bloggar och annat. :)

Men vi vill ju ha kontakt med dej ju!!! Vi vill ha lite karlar i vårt team!!!
Kan du höra av dej via mail vore det guld!!!! :)
Kram på dej!!

 
Ingen bild

Pia

29 augusti 2011 17:54

Ja inhalerar ventolin morgon kväll.För min eds så har jag torra ögon & mun.Ja ja hoppas på hö solig luft i höst.Ingen rå kall luft då mår man pest.Kram Pia backar lie i din blogg läser i kapp :)

Anna

29 augusti 2011 22:29

Själv tycker jag Pulmicort är den absolut bästa för mej, Ventoline hjälper nästan inget på mej.
Ja, so i höst vill jag också ha!!! :)

Trevligt att du läser ifatt, det är ju en del att läsa. ;)

Kramar!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 12 februari 2012 13:58

Nu hoppar jag över till den nya bloggen. Välkomna dit.    Ehlersdanloslife  ...

Av Anna - 12 februari 2012 09:53

Jo, jag är nog det ganska ofta. Jag vill gärna tro det bästa om folk, även om livet har lärt mej att man ofta inte ska det. Rent krasst.    (Sen kan man självklart "hit the jakpot" också, jag träffade ju min allra bästa vän på nätet, via ett foru...

Av Anna - 11 februari 2012 00:49

Snart är jag klar med min nya blogg.   Den här kommer finnas kvar, så klart, men jag byter bloggleverantör. Det är för att jag måste kunna blogga från mobilen, vissa dagar klarar jag inte av att sitta vid datorn. Då är den andra enklare.   Så s...

Av Anna - 10 februari 2012 15:44

Ja den har visst gått och gömt sej tror jag... Herrejösses så trött jag är!!! Jag vet att det beror på mitt minimala näringsintag, men alltså, jösses...     Tänkte visa bilder på operationsärret på magen. Det är "finare" än jag trodde det skull...

Av Anna - 8 februari 2012 00:56

      Visst längtar vi lite efter vår och sommar nu va? Värme är alltid bättre för min kropp, antar att det är så för er också, så jag lägger ut lite längtansbilder åt er, så ni har något att dagdrömma om.     Natti.     ...

Presentation


Jag är en "tjej" på 38 år som har EDS, Ehlers-Danlos Syndrom,typ3, överrörlighetstypen.
Kontakt: anna.EDS@hotmail.se

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<<
Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vem är här?

Var kommer ni ifrån?

free counters

Ovido - Quiz & Flashcards