Alla inlägg den 5 maj 2011

Av Anna - 5 maj 2011 23:07

Ja, jag har alltså fel på alla leder, den enda som inte har gett mej några problem än är vänster höft. 


Om jag börjar längst ner, med fötterna, så har jag klarat mej länge från att ha problem med dem, men de senaste två åren har det gått utför för dem också. 

De gör ont och är svullna till och från. Jag har inte sökt för det än, men jag måste göra det snart, eftersom jag börjar få svårt att gå och få på mej skorna. 

Det vore en stor sorg för mej om jag inte kan gå ordentligt, eftersom promenader är det enda jag klarar av, som träning. 


Jag har opererat båda mina knän, det gjorde jag när jag var i tonåren. De är väldigt glappa, och det som gjordes då, var en lateral release, mina knäskålar var alltså sneda, så musklerna möblerades om så att knäskålarna gled i rätt riktning. 

Nu har jag svår artros i båda, men jag hoppas att jag klarar mej länge än. De byter inte knäleder på så unga som mig....


Höfterna då. Ja, vänster har jag som sagt inga problem med, eller i varje fall väldigt lite. 

Höger höft är trist och gör ont den också. Jag har haft riktigt illa foglossning under alla mina tre graviditeter, och det har gjort mej ganska sned, och det tar på höfterna tyvärr. 


Så, ryggen då. Ja, den ni... Alltid ont, mest i svanken, och jag får ryggskott av ingenting, eftersom kortorna är överrörliga. Jag lider av ischias, nerven hamnar i kläm väldigt lätt, även om jag har stunder då det är helt okej. 


Nacken, ja den är opererad i maj 2010. Jag fick diskbråck på två nivåer. Av att sova... Så den är stelopererad på två nivåer, och då fick jag ju sämre rörlighet.

Sedan har jag en whiplashskada efter två ganska svåra trafikolyckor. Jag kan inte rekommendera att smälla med bilen när man har en sådan här sjukdom....   


Höger axel är opererad två gånger. Först tog jag bort slemsäcken. Den går sönder eftersom axeln är så glapp, att själva leden slår i slemsäcken hela tiden. Då blir den kroniskt inflammerad. Bara att ta bort.  

Andra operationen togs bicepssenan av och skruvades fast på rätt ställe igen, eftersom den hoppade ur sitt läge hela tiden.

Vänster axel väntar på samma behandling, men jag väntar gärna så länge som möjligt.


Handlederna är mitt största problem. Vänster handled är helt stelopererad. Alltså kan jag inte varken vrida eller böja på den, plus att tummen är helt stel, förutom översta leden. Den är opererad 5 gånger, i olika steg.

Nu är jag nästan helt smärtfri i den, men till ett mycket högt pris.  

Nehej, nu klarar jag inte att skriva mer, fortsätter imorgon!!

Av Anna - 5 maj 2011 21:23

Ja, inte just nu alltså, jag klarar inte att sitta vid datorn för länge.  

Men det kommer, jag lovar!!!

Jag har massor att berätta!!! 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag är en "tjej" på 38 år som har EDS, Ehlers-Danlos Syndrom,typ3, överrörlighetstypen.
Kontakt: anna.EDS@hotmail.se

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<<
Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vem är här?

Var kommer ni ifrån?

free counters

Ovido - Quiz & Flashcards