Direktlänk till inlägg 20 maj 2011

Några bilder på en av mina EDS händer.

Av Anna - 20 maj 2011 18:09

  Den här är opererad fem gånger. Jag har ingen handled och saknar två tumleder. 

Ingen handled ja, vad menar jag med det? Jo, själva leden finns inte. Jag kan inte böja och inte vrida. För den finns inte.

Jag hade så grav artros att det var kört. 

Likaså med tummen. Tumleden närmast handleden och nästa led är också stelopererade, jag kan fortfarande röra översta leden, men det är allt. 

 

Fingrarna kan jag röra, men de blir stadigt sämre. Det är ju så med vår sjukdom, tar man bort en led så går smärtan och artrosen över till nästa. Så armbågen och axeln är nu riktigt illa också. 

Om någon undrar över svullnaden över "snusgropen", så har jag en kronisk inflammation där. Har haft i flera år. 


Kommer fler bilder senare, orkar inte mer nu bara. 


Ha det!!  

 
 
carro

carro

20 maj 2011 21:26

Men herregud Qvinna...Visade maken din han & han sa samma sak "Herre gud,vem är det där"
Anna Nr.2 ( som jag kallar dej ) oj ..mmm..sa han ,& lider med dej.
Jag klagar över mina fingrar & har problem nog ,men ja,som sagt...inte för att någon ska vara värre,men jag vill verkligen inte gnälla då jag sett din hand.
Stor kram Carro

http://edsfamiljensliv.blogspot.com

Anna

20 maj 2011 21:58

:). jag funderade länge om jag skulle lägga ut bilder på den där förbannade handen, men om det kan hjälpa någon så är det ju värt det! :)
Det är jättejobbigt, det måste jag erkänna, men den var så full med artros, fanns inget att göra.
Nu ska jag se till att jag slipper göra samma sak med höger, det vill jag verkligen inte!!! Men den är tyvärr likadan... :(
Tack för stödet och hälsa din man!!
:)
Kram!!

 
Ulrika

Ulrika

21 maj 2011 00:20

Säger som ovan, men herregud!
Nog hjälpte du någon, du hjälpte mig att inse att jag inte ska gnälla så mycket på mina handleder. Dina är ju ett skräckexempel på det man är rädd för.

Lider med dig. Är det en riktigt bra handkirurg du har? Min väninna som hade ett "trasigt" finger skulle de steloperera. Hon väntat länge och bestämde sig sedan för att få en second opinion. I dag har ett fullt fungerande finger med full rörlighet. Den "nya" kirurgen kunde inte förstå varför de ville steloperera alls.

Nu är det ju inte samma sak som i ditt fall på långa vägar men menar att ibland kan kirurger ha olika lösningar på samma problem.

Kan så lite om atros och är rädd för att drabbas själv. Man vill ju inte tro att det inte finns någon annan utväg liksom.

Stackare, hoppas ett mirakel sker!

Kram

http://intebarasjuk.wordpress.com

Anna

21 maj 2011 00:30

Ha ha, jo, herregud kan man säga antar jag!! *asg*
Jag har en av Sveriges bästa faktiskt, som tur är och han har gjort alla mina operationer. Mycket kompetent läkare som inte opererar bara för att....

Jag har artros i nästan alla leder redan, och det skrämmer mej.

Hoppas jag kan få någon att använda sina ortoser. ;) *blink* *blink*

Mirakel, nja, men jag hoppas verkligen jag inte behöver göra samma sak med höger, i år. :(

Kram!!

 
Ulrika

Ulrika

21 maj 2011 01:42

Irrar runt här fast jag borde sova :/
Jag sover med mina handledsskydd...gör allt med dem...mitt enda par som börjar bli rätt sunkiga.De saknar skena på ovansidan så jag gör dumma saker som gör jävligt ont hela tiden, Var tvungen att googla artros lite och nu är jag orolig.
Om jag rullar in mig i täcket och ber sambon slå silvertejp runt så borde jag väl iaf inte vara sämre imorgon? ;)

Men, kan du inte bli den förste att få en handledsprotes? Nån superhightec grej. De har väl testat även om det inte finns garantier?

När det väl är stelopererat. Förvinner alla andra framtida möjligheter då? Är det kört om de kommer på något bra när det väl är gjort?

http://intebarasjuk.wordpress.com

Anna

21 maj 2011 15:42

Handledsskydd är det som gäller med höger hand, hur trist det än är....
Ja, jag har frågat om det inte finns lite reservdelar, men tyvärr... ;)

Ja, steloperationen är för all framtid, jag har både skruvar, stift, märlor och ben från mina höfter där. Så det är som jag skrev, jag har ingen led längre. Den är borta. :)

Jag tycker du ska ta tag i det där med handlederna, innan det går för långt. Börja äta Glukosamin eller något annat som hjälper kroppen att stanna upp artrosen.

Kram!!

 
Ulrika

Ulrika

21 maj 2011 10:31

Bad sombon titta på mina händer idag. Har inte sett det själv men jag har en svullnad runt båda tumlederna (ser ut som fläskvalkar) och min värsta handled är svullen på ovansidan så att gropen jag har där i vanliga fall inte syns. Är det ett tecken på inflammation?

Har molvärk i dem konstant och vissa rörelser gör extremt ont. Kan inte vinkla dem uppåt. Känns som om någon skär en kniv i leden. Ska nog ta tag i det här tror jag......

http://intebarasjuk.wordpress.com

Anna

21 maj 2011 15:43

Som sagt, artros antagligen. Svullnaden är nog en inflammation i leden, leder gillar konstigt nog inte när brosket försvinner. :)

Kram!!

 
Ulrika

Ulrika

21 maj 2011 21:37

Måste byta vårdcentral först eller....ska man ta det direkt via en reumatolog? Jag har ju varit där men de såg de inga reumatiska tecken då och hade inte så ont då heller för den delen. Antar att jag inte ska behöva remiss när de satte min EDS-diagnos där.

Blir lite orolig helt klart för inbillade mig på något sätta att jag var förskonad och skulle slippa sånt. Att jag bara var lite light-EDS men förstår ju mer jag läser att det minst är en inflammation men låter mycket som iaf en början på artros och med tanke på ständiga ytterlägen så.....ja, skit också :(

Hur klarar man vardagen med två stelopererade handleder? Förstår att det måste skapa en massa oro för dig samtidigt som du säert gärna vill bli av med smärtan....

Kram

http://intebarasjuk.wordpress.com

Anna

21 maj 2011 21:47

Nej, inte reumatolog, Handkirurg!! Det är ju inget reumatiskt jag har iaf, så hand- och plastik kirurgen har tagit väl hand om mej i elva år nu. Och fem operationer.
Kan du inte be att få en remiss till en handkirurg? Det är bara där du kan få hjälp. Du har säkert också för långa ledband, som ger ännu värre artros.

Nej, jag vet inte om jag skulle kunna leva med två stela händer, det är tillräckligt svårt med en. :( Så jag måste klara mej med ortos och smärtstillande, så länge jag kan!! Det måste jag!!! Så är det bara... ;/

Mycket oro är det, men det är så skönt att ha mina nya vänner här på bloggen och EDS forum.
Så himla skönt!!!
Tack och stor kram!!!

 
Ulrika

Ulrika

21 maj 2011 22:44

Men får man komma till en handkirurg utan att de konstaterat något specifikt innan genom röntgen eller så? Jag kan ju inte direkt säga till läkaren att hallå, jag har artros :/

Har en sena eller något som snäpper till på ena handleden så fort jag rör den. Man kan känna det när man lägger fingret lätt över. Har du varit med om det?

Ja visst är det underbart med alla nya "vänner" man fått. Eller olyckssystrar kanske man ska kalla oss ;)

Tack själv, så glad att du finns :)
Kram

http://intebarasjuk.wordpress.com

Anna

21 maj 2011 22:56

Då säger du att du har det jättejobbigt med snäppandet i senan, som jag tror är ett ledband iofs. ;) Mina ledband hoppar över sin lägen hela tiden, eftersom de är för långa. Då hoppas samtidigt leden ur läge, mer eller mindre. Handleden består av jättemånga små ledytor som ska fungera mot varandra. När man blir överrörlig hamnar de små ledytorna snett, och det ger artros.
Min vänstra hand är röntgad, på flera sätt, utan att det syntes särskilt mycket. Men när han öppnade var det ben mot ben, alltså inget brosk kvar, och kraftig inflammation.
Mina ledband var så långa och slappa att de inte kunde hålla ihop handen.
Det är nu likadant på höger, som sagt, men jag VILL inte!!! :/
Försök att få remiss till handkir. Lova det.

Kramar

 
Ulrika

Ulrika

21 maj 2011 23:04

Jag ska läsa på så att jag har argumenten och kan tjata. Har nog inte förstått allvaret i det här än. Jag går omkring och tror att jag bara har ont pga eds, inte att det är något annat som är orsakat av eds. Är nog lite naiv på det sättet och har blundat lite.

Jo, jag lovar. Ska ta tag i det. Är mycket "ta tag i saker" på min lista men det här hamnar nog överst för jag kan snart inte göra vardagsbestyren utan att få ont eller tappa saker.

Förstår att du inte vill. Vem tusan skulle vilja det. Är ju bedrövligt ju men man klarar allt bara man får tid att vänja sig vid tanken. Du kommer att klara det när den dagen kommer och om den kommer!

http://intebarasjuk.wordpress.com

Anna

21 maj 2011 23:21

Ja det är mycket man måste tänka på, särskilt när det gäller det som EDS orsakar, som kan åtgärdas. Läs på och gör något åt det är mitt förslag. :)

Jag trodde aldrig jag skulle vänja med vid min helt stela vänster hand, men det har jag, även om den är i vägen, jobbig att ha, gör ont vid belastning och inte är till mycket nytta..
Samtidigt är jag så glad över att jag har en hand överhuvudtaget, det finns ju dom som ingen har. Sen är jag överlycklig över att slippa nervsmärtan och rörelsesmärtan jag hade, som låg på 8-10 hela tiden, dygnet runt, varje sekund. Det var hemskt!!!!
Ibland får jag påminna mej själv om hur det var, för att kunna uppskatta det jag har.
Make sense? :)

 
Skrutten

Skrutten

22 maj 2011 00:48

Oj oj oj det kan inte vara lätt att fixa och dona med den där handen. Usch...hoppas att den är något sånär smärtfri i alla fall.

http://edslivet.bloggo.nu

Anna

22 maj 2011 22:50

Nej, den fixar jag inte så mycket med kan jag tala om, inte donar heller. ;) :) Den är mest i vägen faktiskt.
Men som tur är är den näst intill smärtfri, jag ligger på 1-3 på VAS skalan, det är inget mot hur det var förut, 8-10 varje dag.
Så det är ju inget ont som inte har något gott med sej!! :)

Kram!

 
Madeleineslife

Madeleineslife

26 maj 2011 02:55

Skrev en lång kommentar, vet inte om den försvann?!
Men skrev att nu förstår jag vad du menar, känner mig lite dum. Men det är svårt att gra hantverk med en hand som mer eller mindre inte fungerar...
Bra med bilder, det visar på att vi är olika & dom andra också får en chans att se. Jag har bestämt att ta vardagsbilder, visa på att vi är olika. Försöker visa på bilder hela tiden, men denna gången ta hjälp..

Ta hand om dej.. Kram kram (nu kanske du fick 2 kommentarer?)

http://madeleineslife.blogg.se

Anna

26 maj 2011 14:04

Nej den andra måste ha försvunnit.:(
Men du behöver inte känn dej dum, det är så himla svårt att förklara hur jag har det med mina händer. Vänster är ju helt körd och ganska oanvändbar, och som du säger, så vill jag nog försöka hålla högern i lite funktionellt tillstånd. :) Om det går... ;)

Ta hand om dej också, och var rädd om din hand!!

Kramar!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 12 februari 2012 13:58

Nu hoppar jag över till den nya bloggen. Välkomna dit.    Ehlersdanloslife  ...

Av Anna - 12 februari 2012 09:53

Jo, jag är nog det ganska ofta. Jag vill gärna tro det bästa om folk, även om livet har lärt mej att man ofta inte ska det. Rent krasst.    (Sen kan man självklart "hit the jakpot" också, jag träffade ju min allra bästa vän på nätet, via ett foru...

Av Anna - 11 februari 2012 00:49

Snart är jag klar med min nya blogg.   Den här kommer finnas kvar, så klart, men jag byter bloggleverantör. Det är för att jag måste kunna blogga från mobilen, vissa dagar klarar jag inte av att sitta vid datorn. Då är den andra enklare.   Så s...

Av Anna - 10 februari 2012 15:44

Ja den har visst gått och gömt sej tror jag... Herrejösses så trött jag är!!! Jag vet att det beror på mitt minimala näringsintag, men alltså, jösses...     Tänkte visa bilder på operationsärret på magen. Det är "finare" än jag trodde det skull...

Av Anna - 8 februari 2012 00:56

      Visst längtar vi lite efter vår och sommar nu va? Värme är alltid bättre för min kropp, antar att det är så för er också, så jag lägger ut lite längtansbilder åt er, så ni har något att dagdrömma om.     Natti.     ...

Presentation


Jag är en "tjej" på 38 år som har EDS, Ehlers-Danlos Syndrom,typ3, överrörlighetstypen.
Kontakt: anna.EDS@hotmail.se

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<<
Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vem är här?

Var kommer ni ifrån?

free counters

Ovido - Quiz & Flashcards