Direktlänk till inlägg 18 maj 2011

Hemskt! Ambulansfärd med Lillen....

Av Anna - 18 maj 2011 22:11

Ja idag fick jag åka ambulans med Lillen...

Visst, det var ju delvis normalsjuka, om man kan kalla det för det, men mycket tror jag beror på att han antagligen har ärvt min EDS. 

Han fick ont i örat igår kväll och en hosta som var hemsk! Riktigt slemmig och otäck.

Han har hostat sedan januari, då han hade en vanlig förkylning. 

Men  nu var det riktgit illa. Det slutade med att han inte kunde andas. Han slet för att få ur luften och han slet för att få in den i lungorna. 

Det rosslade så att det hördes i telefonen när jag satt med 112 på linjen. Han skickade en ambulans direkt. 

Som tur var! För när de kom hit var han nästan okontaktbar och när vi satte honom i ambulansen hade han bara 86% i syresättning i blodet!!

Plus 39.7 i feber.

Den blev till 40.7 till slut och syresättningen blev inte bättre än 95%.

Läkaren där var jättebra! Jag sa att han antagligen har samma EDS som jag, och då tog han reda på vad som gällde. Det är inte alla läkare som gör det!!

Han kom tillbaka och frågade vilken typ jag har, och konstaterade att det är vanligt med problem med lungorna vid Typ3. 

Själv har jag ju astma på grund av min EDS, jag vill verkligen inte att Lillen ska få det också, för det är jättejobbigt.

Nu är vi ju hemma, men det konstaterades att han har dubbelsidig öroninflammation och början till lunginflammation. Samtidigt....

Och det gick så snabbt!! På bara några timmar var han helt borta... Precis så är det för mej. Jag är frisk ena sekunden och dödssjuk andra. 


Nu äter han PC och jag hoppas han blir friskt snabbt. Han ska kollas för astma om några veckor. Han blev så fullpumpad med luftrörsvidgande att det inte gick att fastställa nu.

Känns skönt att de vill gå till botten med detta ändå. All den okunskap och ovillighet att lära, som jag har mött inom vården, innan jag fick min diagnos, var nu som bortblåst! Tänk om jag kan ge min lille kille en bra början i livet, bara genom att veta vad felet är. Underbart!!


Men uj vad jag är trött nu!! 

En natt utan sömn, med en liten sjuk kille i knät som bara ville sova i kvartar, sittandes i knät. Sedan detta bärande på en totalt slapp liten kille, har tagit död på min kropp!!

Men jag skulle kunna göra vad som helst för honom, lite (mycket) extra smärta för hans skull är ju inget. 


Nu hoppas jag att jag får sova lite mer inatt. Maken ska vara hemma med Lillen imorgon, så jag han kan gå upp med Liten inatt, istället för att jag ska göra det.  


Ja, ett helt långt inlägg om min lille älsklingskille, men jag blev faktiskt väldigt rädd.

Kram på er!!! 

 
 
Ulrika

Ulrika

18 maj 2011 22:43

Åhnej! Stackars liten :( Sånt där vill man inte behöva gå igenom. Hoppas det ger med sig snabbt nu. Har inte behövt ta till ambulans någon gång men många turer till akuten och barn med sonen pga luftrören. Han har astma och mycket problem med luftrören över lag.

Har inte hört det där om att det är vanligt med problem med lungorna vid typ III. Det måste jag undersöka närmare.

Hoppas du får sova gott i natt och kan slappna av och att lillen mår bra. Vet precis hur det känns att gå omkring med den där oron när man inte vet vad som händer.

Kram

http://intebarasjuk.wordpress.com

Anna

18 maj 2011 23:21

Det sa min EDS läkare direkt när han såg att jag tog astmamediciner, att det säkert beror på EDS. Ingen annan i min familj har det, så det stämmer nog. Och jag får astma av jättekonstiga saker, hela tiden.Förutom pollen just nu då. :)

Han mår bättre nu, även om han är totalt slut. Han fick väldig mycket mediciner och han hjärta slog i över 200 i flera timmar!!
Stackarn...

 
Skrutten

Skrutten

18 maj 2011 23:09

Oj oj oj det låter inte roligt alls. Hoppas att han kommer att må bättre i morgon och att det går fort över. Mina barn är nu stora men jag har varit där med ambulansfärder med sina små och det ät hjärtskärande. Usch usch...känner med er och stackar lillen.

http://edslivet.bloggo.nu

Anna

18 maj 2011 23:25

Ja mina andra två är ju stora nu, och det känns inte lika hemsk, om de skulle bli sjuka, de kan ju tala om vad som är fel ju...
Men lille vännen, han kunde ju inte tala om att han inte fick luft...
Nä, aldrig mer, hoppas jag!!!

Tack för stödet, stor kram!!

 
Lejonkvinnan

Lejonkvinnan

18 maj 2011 23:16

Men fy vad otäckt! Jag ryser när jag läser om det!
Min Lillen har haft krupp och feberkramp, men vi har alltid lyckats häva det som tur är utan ambulansfärd. Det måste verkligen vara fruktansvärt att vara med om något sådant här!

Klart man gör allt för sina barn, oavsett om det krävs att vara vaken i flera dygn i sträck. Men jag hoppas att du får sova i natt så gott det går!
Kram på dig!

http://lejonkvinnan.blogg.se

Anna

18 maj 2011 23:23

Ja detta var nog det värsta jag varit med om. Detta att ens lille tvååring inte får luft!! Han kämpade så!!
Nu mår han bättre, men han rosslar lite fortfarande. Inatt får jag hjälp av gubben, för han ska vara hemma med Lillen resten av veckan, jag klarar inte en dag till, tyvärr. Hur mycket jag än skulle vilja.

Jag hoppas jag aldrig mer behöver ringa ambulans och att han slipper bli så här sjuk någon mer gång!!!

Tack för stödet. Kram!!!

 
Madeleineslife

Madeleineslife

18 maj 2011 23:43

Men lille vännen då.. en så liten ska behöva ha sådana besvär... Men skönt att ni fick hjälp fort!
Har heller inte hört om att det är vanligt med amstma vid EDS. Men EDS:en medför ju många symtom. Man har väl inte koll på allt helt enkelt. När ens bebis är dålig blir man helt förstörd! Det gör ont i hjärtat.. Skönt att din man stannar hemma så du slipper dra det tunga lasset när du inte mår bra..

Styrkekramar till er..

http://madeleineslife.blogg.se

Anna

18 maj 2011 23:48

Ja du, när ens lilleman blir sjuk alltså... Vilken urladdning!!
Sen har jag ju som tur är världens bästa man, han gör allt för familjen, när han kan.
Tyvärr är han inte hemma med sjuka barn så ofta, eftersom som vi förlorar så mycket på det ekonomiskt.
Men nu är jag helt enkelt för dålig.
Känns ju inte så bra för mej heller, jag vill ju dra mitt strå till stacken liksom. :)

Tack för kramar!! Kram tebaks!!! :)

 
Ingen bild

Malin thomsen

19 maj 2011 09:13

Men lilla gubben......stackarn!!!!! Hoppas han blir bättre nu med PC! Kramiz

Anna

19 maj 2011 19:18

Ja som tur är gick allt bra, och han är mycket bättre idag!! :)
Jag hoppas jag aldrig mer får vara med om detta, det var hemskt!!!
Tack för kommentaren!!!
Kramar

 
carro

carro

19 maj 2011 16:37

Stackrs liten plutt kille. Aldrig kul då barnen blir sjuka ,usch & fy vilka taskiga gener dom ärvt från oss som min dotter ut tryckte sej ....sedan sa hon :
-"Men jag älskar er & mormor & morfar ändå" ...för farmor & farfar var ju friska...ja så kan man ju se det hela...
Hoppas han mår bättre idag kram C

http://edsfamiljensliv.blogspot.com

Anna

19 maj 2011 19:16

Ja, jag hade ångest igår över att jag har nedärvt denna skit till honom...
Men detä r bara att göra det bästa av det, han kommer ju få bättre hjälp tidigare än vad jag har fått.
Han mår mycket bättre idag, det vände fort med PC som tur är!

Kramar!!!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 12 februari 2012 13:58

Nu hoppar jag över till den nya bloggen. Välkomna dit.    Ehlersdanloslife  ...

Av Anna - 12 februari 2012 09:53

Jo, jag är nog det ganska ofta. Jag vill gärna tro det bästa om folk, även om livet har lärt mej att man ofta inte ska det. Rent krasst.    (Sen kan man självklart "hit the jakpot" också, jag träffade ju min allra bästa vän på nätet, via ett foru...

Av Anna - 11 februari 2012 00:49

Snart är jag klar med min nya blogg.   Den här kommer finnas kvar, så klart, men jag byter bloggleverantör. Det är för att jag måste kunna blogga från mobilen, vissa dagar klarar jag inte av att sitta vid datorn. Då är den andra enklare.   Så s...

Av Anna - 10 februari 2012 15:44

Ja den har visst gått och gömt sej tror jag... Herrejösses så trött jag är!!! Jag vet att det beror på mitt minimala näringsintag, men alltså, jösses...     Tänkte visa bilder på operationsärret på magen. Det är "finare" än jag trodde det skull...

Av Anna - 8 februari 2012 00:56

      Visst längtar vi lite efter vår och sommar nu va? Värme är alltid bättre för min kropp, antar att det är så för er också, så jag lägger ut lite längtansbilder åt er, så ni har något att dagdrömma om.     Natti.     ...

Presentation


Jag är en "tjej" på 38 år som har EDS, Ehlers-Danlos Syndrom,typ3, överrörlighetstypen.
Kontakt: anna.EDS@hotmail.se

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<<
Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vem är här?

Var kommer ni ifrån?

free counters

Ovido - Quiz & Flashcards