Direktlänk till inlägg 8 maj 2011

Tur i oturen.

Av Anna - 8 maj 2011 22:59

Jag har tre barn varav ett, min lille sladdis, ser ut att vara den enda som har ärvt det. 

Det är ju 50% risk att barnen ärver det, och att en av tre har fått det och de andra klarat sej, är ju ganska bra trots allt.

Men ändå känns det förfärligt att min lille två och ett halvt åring antagligen kommer ha ett liv med smärtor och problem.

En liten tröst i det hela är ju att han kommer få sin diagnos tidigt, och att jag kommer kunna vara till stöd och hjälp för honom. Jag får styra in honom på bra motionssätt, det finns ju sporter som är helt fel för EDS:are, och sporter som faktiskt är bra för oss. Om man börjar i tid, vill säga. 


Hur dåligt jag än mår över det faktum att jag har nedärvt en så svår sjukdom till mitt barn, så måste jag få  mej själv att göra det bästa av situationen och försöka ge honom den bästa starten i livet som han kan få!! 


Är ni i samma situation som jag? Kommentera gärna eller ta kontakt via  mail!!

Ha en fin kväll!! 


//Anna

 
 
Skrutten

Skrutten

8 maj 2011 23:27

Min son har ärvt mig och troligen min dotter men inte riktigt på samma sätt som min son. Han är en kopia av mig..trist tycker jag. Såg redan när han var ett år att hans leder betedde sig som mina och jag har försökt få honom att inte göra vissa saker utan försöka skona hans leder. Han har alltid haft ont och jag har masserat honom oändligt många gånger och de senaste tre åren från det att han var 14 kom de större problemen. Idag är han 17 och fått diagnos bekräftad och fått sjukgymnastik och ortopediska inlägg och skor. Vilket han älskar. Min dotter är mest krokig och överrörlig i kroppen i stort. Har brutit sönder fotleden (foten krockade med ett träd vid skoterutflykt), armen(hoppade ner från traktorn) och lillfinger(spelade vollyboll i skolan). Ingen av skadorna var gjorda med stor dramatik utan bara en lätt tusch och vips så gick de av. Som tur är har hon en otroligt hög smärtgräns, inte som jag och min son heller. Däremot har mycket problem med blödningar och andra typiska fenomen.
Summa: Båda mina barn har eds. Så det kan gå.

http://edslivet.bloggo.nu

Anna

8 maj 2011 23:29

Oj oj... Jo, så kan det gå, och det är ju bara att gilla läget ju, men ändå...
Stor styrkekram till dej!!
Tack för att du delar med dej av din erfarenhet!

 
Lejonkvinnan

Lejonkvinnan

9 maj 2011 07:53

Kul att du hittade till mig blogg!
Min 15 åring har troligen EDS, han är en kopia av mig och lite till och det känns inte bra. De andra fyra barnen har "krämpor" men inget som är så uttalat som just han.
Jag fick min diagnos på papper för ett år sedan och kämpar nu för att sonen ska få det också, kanske kan han få ett bättre och drägligare liv än vad jag haft om de vet vad som är fel. Han har alltid haft en massa konstiga åkommor men ingen har kunnat ställa diagnos tidigare.

Hur märker du att din sladdis har eds? Jag funderar på min sladdis ibland, speciellt när man ser alla blåmärken, men samtidigt så vet man ju att vilda barn får blåmärken.

Ha en bra dag!

http://lejonkvinnan.blogg.se

Anna

9 maj 2011 13:00

Visst är det svårt att se på en så liten, men han är ovanligt överrörlig överallt, och får väldigt lätt blåmärken och har ibland ont i nacken, när han har gjort för mycket.
Han är ju inne i systemet redan som tur är, jag hoppas han får vara kvär där så han får hjälp tidigt om han har EDS.

Ha en fin dag i solen!!! :)
Kram!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 12 februari 2012 13:58

Nu hoppar jag över till den nya bloggen. Välkomna dit.    Ehlersdanloslife  ...

Av Anna - 12 februari 2012 09:53

Jo, jag är nog det ganska ofta. Jag vill gärna tro det bästa om folk, även om livet har lärt mej att man ofta inte ska det. Rent krasst.    (Sen kan man självklart "hit the jakpot" också, jag träffade ju min allra bästa vän på nätet, via ett foru...

Av Anna - 11 februari 2012 00:49

Snart är jag klar med min nya blogg.   Den här kommer finnas kvar, så klart, men jag byter bloggleverantör. Det är för att jag måste kunna blogga från mobilen, vissa dagar klarar jag inte av att sitta vid datorn. Då är den andra enklare.   Så s...

Av Anna - 10 februari 2012 15:44

Ja den har visst gått och gömt sej tror jag... Herrejösses så trött jag är!!! Jag vet att det beror på mitt minimala näringsintag, men alltså, jösses...     Tänkte visa bilder på operationsärret på magen. Det är "finare" än jag trodde det skull...

Av Anna - 8 februari 2012 00:56

      Visst längtar vi lite efter vår och sommar nu va? Värme är alltid bättre för min kropp, antar att det är så för er också, så jag lägger ut lite längtansbilder åt er, så ni har något att dagdrömma om.     Natti.     ...

Presentation


Jag är en "tjej" på 38 år som har EDS, Ehlers-Danlos Syndrom,typ3, överrörlighetstypen.
Kontakt: anna.EDS@hotmail.se

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<<
Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vem är här?

Var kommer ni ifrån?

free counters

Ovido - Quiz & Flashcards