Direktlänk till inlägg 10 juli 2011

POTS, smärta och EDS vs glädjeämnen. (mera gnäll)

Av Anna - 10 juli 2011 01:11

Ja, man lär sej mycket  när man har kontakt med andra med samma sjukdom måste jag säga.

För jag trodde nog att jag bara har väldigt lågt blodtryck.

Fast jag märkte väldigt påtagligt idag när jag plockade svamp, hur mycket sämre jag blivit i min sjukdom. 


Jösses vad jobbigt det är att plocka svamp, när det snurrar i skallen och hjärtat slår i 200, varje gång jag böjer mej ner och plockar en och sedan reser mej upp igen. 

Det är så himla trist att det också ska vara svårt. ******* (svärord) vad jag är trött på denna sjukdom ibland. Eller för tillfället ganska ofta... 


Det är höjdpunkten på året för mej, när naturen delar med sej av sina skatter. Svamp och bär. Hallonsnåren i skogen dignar röda, men jag klarar inte av att plocka. Smultronen har nästan blivit övermogna, och jag kan inte plocka.

Och nu svampen, som jag ÄLSKAR!! Det finns inget bättre än att dra på sej stövlarna i september när hösten börjar och gå ut på mitt hemliga ställe och plocka kilovis med svamp. Steka, torka, frysa in och sedan njuta av dem under hela vintern. Nu är det sommarkantarellerna som lyser gula överallt i min skog. Men det tog knäcken på mej att få hem dom.... Och det var ändå en liten minisväng kan jag tala om. 


Nu är det ju inte bara yrsel och hjärtklappning som sätter stopp för mej. Jag kan verkligen inte gå långt längre. Det skrämmer mej. Jag kan knappt gå alls. Ska man hamna i rullstol innan man är 40 tro? 


Nä, nu har jag gnällt och gnällt i flera dagar. Det tyder på att jag borde ta tag i saken tycker jag. Hur jag nu ska göra det? 


Det känns så där faktiskt, att spy ur sej allt här, eftersom andra som har sjukdomen kanske tror att jag bara har ett skitliv. (För det har jag verkligen inte)

Sen läser ju vänner och bekanta också. Och en och annan fiende. 


Nu är jag där igen. Ska jag blogga eller inte? 

Visst, det är min blogg, jag skriver den för min skull.

Men andra läser och påverkas av vad jag skriver, det tror jag iaf.

Både folk jag känner och de jag inte vet vilka det är. 


Vill jag att alla ska veta hur dåligt jag egentligen mår? För nu har det här skovet jag befinner mej i, gjort mej så pass mycket sämre på så kort tid. Jag undrar om det ska plana ut snart. 


Tål att funderas på. 


Samtidigt är det så härligt med alla goa människor som kommenterar och peppar och kramas här.   Ingen nämnd ingen glömd. Ni ska veta att det betyder massor för mej.


Kramar!!!! 

 
 
Lejonkvinnan

Lejonkvinnan

10 juli 2011 07:38

Nä fortsätt blogga! Jag föredrar att läsa bloggar framför forum, där det blir ett allt för stort flöde och jag blandar i hop allt.

Vad gott med svamp! Det var längesedan jag plockade kantareller som jag älskar, men det beror på att jag aldrig är helt säker på att alla är kantareller...tur att det finns att köpa färska i butik ibland ;)

Har varit vaken i stort sett hela natten utom när jag satt i soffan och sov en liten stund. Allt för att inte bli mer yr tills idag, ju mer jag sover ju mer yr blir jag :( Framförallt när jag ligger ner.

Ta det lugnt med foten nu hörru! Min värker och är svullen än efter en månad, skulle nog inte lyssnat på läkaren och belastat den så mycket trots allt kanske?

Känner också att bara blir sämre och sämre, det skrämmer mig....men jag klarade mig över 40 sträcket utan rullstol, så det gör säkert du också ;) Nä, den som lever få se heter det ju.

Ta hand om dig nu vännen!
Massa kramar

http://lejonkvinnan.blogg.se

 
Maddo

Maddo

10 juli 2011 08:59

Ta en paus då? Vi finns ju kvar ändå! <3

http://blogg.dreammaddo.se

 
Stina

Stina

10 juli 2011 09:34

Klart du inte har ett skitliv, men om man har ont så är det bra att få skriva av sig i sin blogg eller på forum mm. Det är terapi och uttömmande!
Jag tycker om att läsa din blogg även om jag varit dålig på det det sista. Kram

http://stinamittilivet.wordpress.com

 
carro

carro

10 juli 2011 15:15

Ska du skriva ?? Ja då ska du skriva om ALLT DU vill ,inte fundera, i så fall om du tvekar så är det vissa låsta ,vissa öppna ,men det är också med blandade känslor man gör det.
Inte för att skrämma dej heller vännen i söder , men huga ett skov kan göra en sämre på väldigt väldigt kort tid, för mej innebar det sista stora skovet 2 akuta rygg op inom samma månad.
Många kramar från Norr

http://edsfamiljensliv.blogspot.com

 
Renée

Renée

11 juli 2011 19:04

Jag tänker nog lite tvärtom, att det är bra att jag fortfarande KAN plocka lite, lite kantareller. Jag följer med en tjej som oxå plockar svamp, vi åker bil in i skogen och jag går med kryckor en liten bit. Jag är glad att jag kan göra det lilla än så länge för man vet ju inte hur fort det går tills man är helt "ogångbar". Jag vet att det är svårt men försök att tänka positivt. Att gräva ner sig i ett träsk av bitterhet hjälper inte. Att acceptera sin situation är den bästa medicinen tror jag. Visst att jag har dagar då allt är helt åt helvete men oftast är jag rätt så positiv tycker jag nog. Jag vet ju inget annat än detta, EDS:en har ju alltid funnits där och lurat...
Hoppas du får en fin sommar och att du kan njuta lite. KRAMIS!

http://www.vimsigamamman.blogspot.com

 
Anna

Anna

12 juli 2011 00:26

Jag mår inte så bra så jag svarar gemensamt på kommentarerna.
Tack igen för alla härliga inlägg ni gör, på alla sätt.
Jag hoppas på att snart må lite bättre.
Kram

http://levamededs.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 12 februari 2012 13:58

Nu hoppar jag över till den nya bloggen. Välkomna dit.    Ehlersdanloslife  ...

Av Anna - 12 februari 2012 09:53

Jo, jag är nog det ganska ofta. Jag vill gärna tro det bästa om folk, även om livet har lärt mej att man ofta inte ska det. Rent krasst.    (Sen kan man självklart "hit the jakpot" också, jag träffade ju min allra bästa vän på nätet, via ett foru...

Av Anna - 11 februari 2012 00:49

Snart är jag klar med min nya blogg.   Den här kommer finnas kvar, så klart, men jag byter bloggleverantör. Det är för att jag måste kunna blogga från mobilen, vissa dagar klarar jag inte av att sitta vid datorn. Då är den andra enklare.   Så s...

Av Anna - 10 februari 2012 15:44

Ja den har visst gått och gömt sej tror jag... Herrejösses så trött jag är!!! Jag vet att det beror på mitt minimala näringsintag, men alltså, jösses...     Tänkte visa bilder på operationsärret på magen. Det är "finare" än jag trodde det skull...

Av Anna - 8 februari 2012 00:56

      Visst längtar vi lite efter vår och sommar nu va? Värme är alltid bättre för min kropp, antar att det är så för er också, så jag lägger ut lite längtansbilder åt er, så ni har något att dagdrömma om.     Natti.     ...

Presentation


Jag är en "tjej" på 38 år som har EDS, Ehlers-Danlos Syndrom,typ3, överrörlighetstypen.
Kontakt: anna.EDS@hotmail.se

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vem är här?

Var kommer ni ifrån?

free counters

Ovido - Quiz & Flashcards