Direktlänk till inlägg 2 augusti 2011

Hjälpmedel? Inte enkelt....

Av Anna - 2 augusti 2011 11:47

Jag är ju inte den som vill ha en massa hjälpmedel egentligen.

Jag vill klara mej utan sådant.

Jag vill vara så normal som möjligt. 


Men sen kom jag till den gränsen där jag nog måste ta tag i det. 

Så jag ringde arbetsperapeuten på min VC.

Jag skulle vilja träffa någon för diskussion om vad jag skulle behöva, jag kan ju inte gå längre sträckor numera. 


Men det var inte så enkelt som jag trodde inte!

För det första vill han ha en remiss från min läkare. Och ett utlåtande från honom varför jag skulle behöva en rullstol. 

För det är ju inte så att man kan tro på vad patienten säger, och titta med egna ögon hur patienten mår? Nej nej, inte då!!


Sen är det inte så att jag får AT från min vårdcentral, utan jag får AT från den VC som är närmast mej geografiskt. Ja tjena!!! Jag har bara hört en massa negativt om AT i SKänninge, och jag har valt bort den VC för att jag inte vill vara där ju!!!! 

Nu vet jag inte hur jag ska göra riktigt. 


Krångla med remiss och intyg från min läkare, för att eventuellt få hjälp från fel vårdcentral. 

Jag vet inte jag.... Det är tillräkligt svårt att be om den här hjälpen. Vet inte om jag vill hålla på om det bara ska krångla.


Då är det kanske bättre att sitta hemma när familjen gör saker. För det är i första hand till det jag behöver hjälpen.


Suck, nu blev jag riktigt riktigt ledsen....

Allt, ALLT är en kamp!!!! 

 
 
Lejonkvinnan

Lejonkvinnan

2 augusti 2011 12:19

Ja du, varför ska allt behöva vara en kamp? Varför kan inte vi EDS:are bli behandlade som "vanliga" patienter med "vanliga" sjukdomar? Man blir så less.
Själv orkar jag inte ens söka, varken läkare eller hjälpmedel...vet ju vad jag får för svar efter alla dessa år. Men snart så....men inte nu.

Men det är ju inte bättre att sitta hemma, det förstör ju för alla, men vad ska man göra??

Kram

http://lejonkvinnan.blogg.se

Anna

2 augusti 2011 12:24

Ja fy f*n vad jag blir trött på detta...
Jag förstår dej precis, att du inte söker, för jag har börjat denna resa nu, och man blir verkligen inte trodd någonstans....
Jag vill ju bara kunna ha ett drägligt liv, men vi ska tydligen inte ha det...

Så det får bli att sitta hemma då... Tänkte ju åka till Astrid Lindgrens värld med barnen i sept, men nu får jag jag väl stanna hemma. Det är för stort där, jag kommer inte kunna gå....

Suck...

 
Lejonkvinnan

Lejonkvinnan

2 augusti 2011 12:46

Nä det är ju så, ont ska ont ha eller nåt..
Man vill ju inte behöva gå så långt att man köper alla hjälpmedel själv liksom, när det finns andra som kan få det gratis, men man gör ju lätt så annars för man orkar inte kämpa.

Astrid Lindgrens värld funderade vi också på i år, men eftersom Lillen knappt inte vet vem Emil och Pippi osv är så hoppade vi det. Är man dålig på att läsa sagor då eller, när ungarna mer vet vem chuggington, Oso och Musse Pigg är?? ;)

http://lejonkvinnan.blogg.se

Anna

3 augusti 2011 00:09

Nej precis, hade jag sisådär 25 000 liggandes skulle jag köpa allt själv, men kära nån, vem har det? ;)

Jo, vi läser sagor för honom, men jag kan inte säga säkert att han vet vilka det är! :-D
Fast min man var ju där när han var liten, så det är ju lite nostalgi också. :)

Kram!!

 
carro

carro

2 augusti 2011 13:26

Ja du vännen...det MESTA med sjukvården är en ständig kamp...
Jag hade läkaren på en VC & jag hade AT på en annan men idag får man ju inte välja som man fick då.
Idag har jag en kanon AT;så jag klagar inte ändå.
Men just med rullstolar & så ...det var Ortopeden som skrev ut rullstolen & El-rullen var det vanliga VC läkaren, sedan gick det vidare till AT & sedan till hjälp medels centralen så att säga...
Rullstolen tog inte tid att få , men El.rullen tog ett år,men idag skulle jag inte klara mej utan den så jag förstår dej.
Jag fick rullatorn först, den använder jag ännu inne & så...men den fick jag då jag låg inne av Ortopeden inte av VC läkaren eller AT där.
Lika var det med vanliga rullstolen, då fick jag en spec.dyna till den för att avlasta min rygg rad då ...
Ja och idag kan jag vara aktiv med familjen, även om inte jag kan åka karuseller & göra saker så kan jag VARA MED...vilket är en glädje för både mej & min familj.
SÅ fråga AT om en rullator till att börja med ,då kan du alltid sätta dej ner en kortare stund & då inte det funkar så kanske dom fattar & det kommer du märka fort vännen.

Stora kramar från norr...eller söder just nu

http://edsfamiljensliv.blogspot.com

Anna

3 augusti 2011 00:02

Ja men det är ju bara det jag vill....
Kunna vara med familjen och vännerna på normala saker...
Suck, att det ska va så svårt?

Tack för allt stöd kära vän.

Kramar i massor.

 
carro

carro

2 augusti 2011 13:29

Förresten vännen...har fel dator & har inte ditt lösen på denna ,du får gärna skicka det på fejjan igen =) Kramen

http://edsfamiljensliv.blogspot.com

Anna

2 augusti 2011 23:43

Det kommer på stört! :)

 
Ingen bild

Famse

2 augusti 2011 14:54

Kanske inte Skänninge är så dåligt? Jag har fått rätt bra hjälp där förövrigt...så kanske blir du positivt överraskad ?! :-)

Anna

2 augusti 2011 23:40

Som vårdcentral, säkert, det vet jag inte, men arbetsterapeuten... Har du varit i kontakt med henne? Det måste jag ringa dej om imorgon känner jag... ;)

Kram!!

 
Ingen bild

henny

2 augusti 2011 15:08

Ja jag kan bara håla med och undra varför allt precis ska vara en kamp , byråkratin och sjukvården är nog det som lyckas sparka mej över kanten rent mentalt...blir så deppad att jag måste slåss för allt och eftersom jag är en djävla mespropp så står man utan hjälp...inser ändå att jag måste fortsätta nöta och därmed bli kränkt av vården, för syns det inte ens i min journal att jag behöver hjälp så lär ´jag inte komma vidare om min arbetsträning ,som börjar 15nde skiter sej:(
Kramar till oss alla som kämpar som satan för att hållas flytande<3

Anna

2 augusti 2011 23:39

Jaa, en massa styrkekramar till oss som kämpar och kämpar och blir motarbetade från sjukvården hela tiden....
Jag håller tummen för att du snart får en lösning på ditt arb. tränings problem, för det tycker jag det är.... Inte klokt....

Massa kramar!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 12 februari 2012 13:58

Nu hoppar jag över till den nya bloggen. Välkomna dit.    Ehlersdanloslife  ...

Av Anna - 12 februari 2012 09:53

Jo, jag är nog det ganska ofta. Jag vill gärna tro det bästa om folk, även om livet har lärt mej att man ofta inte ska det. Rent krasst.    (Sen kan man självklart "hit the jakpot" också, jag träffade ju min allra bästa vän på nätet, via ett foru...

Av Anna - 11 februari 2012 00:49

Snart är jag klar med min nya blogg.   Den här kommer finnas kvar, så klart, men jag byter bloggleverantör. Det är för att jag måste kunna blogga från mobilen, vissa dagar klarar jag inte av att sitta vid datorn. Då är den andra enklare.   Så s...

Av Anna - 10 februari 2012 15:44

Ja den har visst gått och gömt sej tror jag... Herrejösses så trött jag är!!! Jag vet att det beror på mitt minimala näringsintag, men alltså, jösses...     Tänkte visa bilder på operationsärret på magen. Det är "finare" än jag trodde det skull...

Av Anna - 8 februari 2012 00:56

      Visst längtar vi lite efter vår och sommar nu va? Värme är alltid bättre för min kropp, antar att det är så för er också, så jag lägger ut lite längtansbilder åt er, så ni har något att dagdrömma om.     Natti.     ...

Presentation


Jag är en "tjej" på 38 år som har EDS, Ehlers-Danlos Syndrom,typ3, överrörlighetstypen.
Kontakt: anna.EDS@hotmail.se

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vem är här?

Var kommer ni ifrån?

free counters

Ovido - Quiz & Flashcards