Direktlänk till inlägg 23 januari 2012

Är lite arg idag.

Av Anna - 23 januari 2012 01:00

Ja, på en massa saker. 

Hela sjukvårdssystemet är snett, och det retar ihjäl mej!!!!

Tänk så många som inte får hjälp. Alls. Överhuvudtaget. Ofta då för att läkarkåren inte har någon lösning och ingen kunskap.

De skulle ju kunna ta reda på saker och ting, andra länder har kommit en bra bit längre inom EDS, men det ligger så mycket prestige i det, och då blir det inget sörru... Till och med i Sverige är det ju olika på vilken kunskap det finns, men de kan knappt fråga läkaren som sitter bredvid... Prestige....


Men när folk svälter ihjäl för att sjukdom påverkar strupe, "sväljsystemet" och magen, så blir personen utkastad från vården, för att ingen har någon lösning... 


Andra får ryggen opererad där det görs misstag, som i all framtid kommer påverka personen, men då får personen i fråga inte komma till det ställe där personen kan får hjälp. Neeeeej då. Det kostar ju det landstinget en massa pengar, om personen åker till annat landsting. 


Sedan så otroligt många som inte får diagnos. Vi är  många som väntat i både tio, tjugo och trettio år utan diagnos, ut och in på sjukhus...


Livskvalitè? Värdighet? När ska det ingå?


Sen har vi försäkringskassan...

De har stoppat in alla sjuka i en påse, som de har knytit ihop hårt. Så hårt att de sjuka inte kommer någonvart, det är bara FK som kan smita in och ut i den där påsen... De har alla genvägar där de kan förvägra folk till värdighet och livskvalitè. 

Åtstramningen kommer att täppa till totalt snart, vill de att alla sjuka ska ge upp? 


Färdtjänsten fungerar knappt och dåligt. En resa som ska ta en timme kan ta nästan tre timmar och ibland fem!!! De får åka 17 mil istället för 7. Är det okej?

Så gamla och handikappade ska stanna hemma och inte komma ut? Blir det billigare i längden kanske? Skulle inte tro det....


Jag som måste ta färdtjänst och sjukresa när jag ska ta mej någonstans, vet nu hur illa det fungerar. Jag skulle så gärna vilja kunna ta bilen och åka iväg, men jag klarar inte av att få rullstolen i och ur bilen. Finns inte en chans....

Så sist när jag var och fick min skena så tog bara resan fram och tillbaka tre och en halv timme!!! Den tar en timme om jag kör själv. Lite drygt. Med färdtjänst/sjukresa får jag byta taxi tre gånger också. Jösses.... Ingen värdighet där inte....


Så, nu är jag arg! Fast det är bättre än att vara bitter, så jag får vara glad för det lilla.  


Sen är det ju det här med hjälpmedel och skillnaden mellan länen. När jag får höra vad en del får, så blir jag så ledsen. Jag missunnar ingen något hjälpmedel, men det är så ledsamt att det ska hänga på var man bor, när man ska få hjälpmedel.

Och en del tar emot hjälpmedel som de sedan inte använder. De står och samlar damm. Tja, vad ska man säga? 


Ja ja, nu är klockan mycket, och jag måste varva ner innan jag kan försöka sova. Smärtan är inte så trevlig heller.


Ha en fin ny vecka, med förhoppning om att ni alla blir bemötta med värdighet. 

 
 
Ingen bild

pianick

23 januari 2012 09:11

Jag är totalt slutkörd.Men nånstans i all ilska kämpa,bråka så vill man inte ge upp.Vi alla med eds är människor själ hjärtan,familjer barn.Styrkekram till dig.

Anna

23 januari 2012 22:45

Kram vännen, det är en evig kamp...
Ta hand om dej.

 
Ingen bild

pianick

23 januari 2012 09:13

Alla vi skulle ha en gemensam blogg,där man kan trycka till.Ett samma ställe.En protest blogg.Plus att man har sin egen blogg i alla fall.För det ska inte gå till så här.

Anna

23 januari 2012 22:45

Har ju sagt åt dej att fixa Facebook, där har vi underbara människor med EDS som stöttar varandra.
Kram

 
Ingen bild

henny

23 januari 2012 10:42

YEY..Anna...nu är du på G!!
Använd din ilska till att förbättra din situation..på dem bara!!
För du måste vara lite egotrippad i detta, visst vi lider med alla våra EDS systrar och hjälper till om/där vi kan...men till syvende å sist måste man va ego och se om "sitt egt bo" först och främst.
Så bygg upp ilskan och börja ställa krav på DIN vård för du har minsann upplevt bäde det enaoch det andra i din "sjukdomskarriär"
YOU GO GIRL!

Anna

23 januari 2012 22:50

Ha ha ha, jo du, nu är jag på G vettu. :)
Bättre att fokusera på att vara arg på den man bör vara arg på. ;)
Tur att vi har varann, så vi kan peppa och hjälpa varann så gott vi kan.

Tack och stor kram!!!!

 
Maddo

Maddo

23 januari 2012 11:05

Ja, man kan inte bli annat än bitter... Som när man upptäcker hur mycket hjälp vänner fått psykiskt i andra landsting och jag då? BM bryr sig ju men det är ju psyk som ska ge hjälpen!!! Vart är dem då? Nej, jag är omöjlig...jag glömde...att se saker svart tillhör inte depressioner, nej nej..!

http://magdoo.blogg.se

Anna

23 januari 2012 22:49

Nej, jag menar det!!! Det är för jävligt, rent ut sagt, att du ska behöva kämpa så!!!
Visst det hör ju inte dit nej, vi säger väl det... Kära vännen..
Du måste få hjälp snart!!!!

 
Maddo

Maddo

24 januari 2012 00:13

Jag orkar faktiskt inte kämpa just nu.. :( Man måste vila från kampen ibland. Nu är fokus att sjukskriva mig från jobbet, känns tråkigt men fogisarna har sagt sitt. Ryggen orkar inte... :( Men glöm inte söndag nu lilla vännen, då kommer vi förbi! <3

http://magdoo.blogg.se

Anna

24 januari 2012 00:21

Tycker du gör rätt i att fokusera på dej nu, det behöver du. Men det är synd att allt är en sådan kamp....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 12 februari 2012 13:58

Nu hoppar jag över till den nya bloggen. Välkomna dit.    Ehlersdanloslife  ...

Av Anna - 12 februari 2012 09:53

Jo, jag är nog det ganska ofta. Jag vill gärna tro det bästa om folk, även om livet har lärt mej att man ofta inte ska det. Rent krasst.    (Sen kan man självklart "hit the jakpot" också, jag träffade ju min allra bästa vän på nätet, via ett foru...

Av Anna - 11 februari 2012 00:49

Snart är jag klar med min nya blogg.   Den här kommer finnas kvar, så klart, men jag byter bloggleverantör. Det är för att jag måste kunna blogga från mobilen, vissa dagar klarar jag inte av att sitta vid datorn. Då är den andra enklare.   Så s...

Av Anna - 10 februari 2012 15:44

Ja den har visst gått och gömt sej tror jag... Herrejösses så trött jag är!!! Jag vet att det beror på mitt minimala näringsintag, men alltså, jösses...     Tänkte visa bilder på operationsärret på magen. Det är "finare" än jag trodde det skull...

Av Anna - 8 februari 2012 00:56

      Visst längtar vi lite efter vår och sommar nu va? Värme är alltid bättre för min kropp, antar att det är så för er också, så jag lägger ut lite längtansbilder åt er, så ni har något att dagdrömma om.     Natti.     ...

Presentation


Jag är en "tjej" på 38 år som har EDS, Ehlers-Danlos Syndrom,typ3, överrörlighetstypen.
Kontakt: anna.EDS@hotmail.se

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vem är här?

Var kommer ni ifrån?

free counters

Ovido - Quiz & Flashcards