Direktlänk till inlägg 13 januari 2012

Längesen nu

Av Anna - 13 januari 2012 14:27

Jag har inte mått bra alls, så bloggen har kommit i skymundan.

Är helt slut idag också, iofs, jag var på sjukhuset hela eftermiddagen igår. 


Först träffade jag tre stycken överläkare på handkirurgen. Han som har opererat min vänstra hand fem gånger var där, och två till som jag har träffat förut på dessa möten. 

Har säkert nämnt det förut, men det funkar så här, att man träffar flera duktiga läkare innan operationer bestäms. Brainstormar lite och diskuterar vad som kan bli bäst. Jag tycker det är jättebra. 


Nu ska jag gå med skena i några månader, blir väl kanske uppåt ett halvår. Jag gick med något liknande på vänster arm innan operation. Den låste både böj och vridrörelsen, den jag ska ha nu på höger kommer låsa möjligheten att vrida armen. För det är det som ska opereras. Skenan täcker hela underarmen. 

Det var skitjobbigt sist jag hade en sådan, men det kommer nog gå bra. Det måste det.


För nu ska jag steloperera höger också, men "bara" förmågan att vrida. Till att börja med. För det är där jag har den värsta artrosen. 

Jag är kluven om detta. Det ska bli skönt att slippa att ha ont hela tiden, men detta kommer påverka min förmåga att ta hand om mej själv. En hel del.

Det blir en otrolig omställning. Igen...


För det var jättesvårt att ställa om sej till min vänstra helt stelopererade handled och tumme. 

Men det gick. Det är huvudsaken. 


Ska se om jag hittar någon bild på mej när jag hade den där skenan, annars lägger jag ut en bild på den på måndag, för då ska jag till sjukhuset igen och få en sådan gjuten. 

Det gäller att det blir i exakt rätt vinkel, för man har liksom ingen ångerrätt.  


Så, det är början på en ny väg i livet, detta. Ännu en omställning.


Jag är unik i Sverige att vara så ung och bli opererad i båda händerna så här, utan föreliggande trauma. Är väl kul att vara unik, men kanske inte på det här sättet.


Har mer att berätta, men tar det sen.


Ha en fin, blåsig dag.   

 
 
anna e

anna e

15 januari 2012 09:03

Ska själv iväg för att diskutera detta med handkirurgen. Hade du artros, eller endast inflammationer som klämde nerverna som gav dessa fruktansvärda smärtor? Själv är det i mjukdelarna. Handleden går inte röra utan att den skricker. Har numera en rejäl ortros som gör det omöjligt att röra handleden. Sen är hela tummen, i båda lederna så svullna och inflammerade,trots att de försökt med kortison. De är tjocka och sneda och bara greppa runt något är i princip omöjligt. Jag har kommit dithän att jag hellre är stel än har denna smärta! Kramis <3

http://www.annasdrom.blogg.se

Anna

18 januari 2012 17:52

Jag har artros med medföljande kronisk inflammation. Precis som jag hade i vänster handled, som ju är totalt stelopererad.
Tumlederna och hela handleden är drabbad, men jag börjar med den ena rörelsen, så jag kan torka mej när jag gått på toan ett tag till...
Kram på dej vännen!!! Hör av dej om du har några frågor.

 
Ingen bild

pianick

15 januari 2012 12:03

Precis känns som kriget har bara börjad eds ? Ingen förstår nånting ? Hadde man hafF mc ja då hadde hela cirkusen varit där.Mm du förstår vad jag menar.Akuten själv 4 gånger i helgen.Mig får man inte i kodein eller lungnande.

Anna

18 januari 2012 17:51

Jösses...
Ta hand om dej. Jag sa ju att du skulle ta det lugnt med träningen vännen.

 
Ingen bild

pianick

15 januari 2012 12:38

Låg hoprullad på akuet.Ja måste kissa en sjuksköterska sa.Vi har jobbat i hop.Jag låg i fosterställning hanlederna under magen fötterna bena upp ner.Vill du ha smärtlindring.Ne ja vill hem du får inte i mig morfin eller kodein.Min styrka är 25 år i psykvård mitt liv är.Nu fan är det bra.Ja har michele hemma så handikappad.Kommer slåss för rakt av.Vem vill bli drogad tål inte ens skiten.Vem vill ha en mamma på 49 kilo.Ja hamna på rönken ja har 4 koter som ligger huller om buller,rönken personalen hadde aldrig sett någe så konstigt ? M>itt svar får ja kissa nån gång ? Tror själv mitt psyk som styr som skötare sjuksköterska adhad eds.D<om fattar inte ja är hellre hemma men nu funka inte furix över badkars kanten.EDS PÅ AKUTEN INGEN FÖRSTÅR ? JA VILLE BARA KISSA RÖNTEG GAV MASA SVAR.HELA RYGGRADEN HAR FLYTTAT PÅ SIG SEN DEN 7 NACKKOTAN VARFÖR ALLA UNDRA ? JA JAG HAR TRÄNAT SPINNING HÅRT STYRKETRÄNING.VARFÖR JO JA VILL HA SVAR 47 ÅR MAMMA TILL NOELLE OCH MICHELLE.SÅ SA MIN FÖREDDETA ARBETSKOLLEGA DIN SMÄRT TRÖSKEL ÄR ENORM.JA MAN BLIT INTE TRODD MED EDS TUR MAN ÄR LÄKARE SJÄLV :) DU VET VAD JAG MENAR .SEN MINA TATUERINGAR :)

Anna

18 januari 2012 17:50

Att du ska behöva ha det så där!!!
Smärttröskeln ja, den blir hög på oss, det måste den....
Kram på dej.

 
Ingen bild

pianick

15 januari 2012 12:42

Vakulär eds,mitt hjärta ligger som en säck i bindväv.Sen hyp 3 övrörlig.Allt flyttar sig i kroppen.

Anna

18 januari 2012 17:49

Vännen då.

 
Ingen bild

pianick

15 januari 2012 12:46

Ritalin concerta det blev kaos.Hjärnan blev kaotisk.Som att flytta på berg.Kommer med sälja min bosdadsrätt.Ja orkar inte med idioten som du vet :)

Anna

18 januari 2012 17:49

Nej, jag vet. Du måste komma ifrån honom nu.
Håller tummen för att det ordnar sej.
Kram!

 
Ingen bild

pianick

15 januari 2012 12:59

Sen manen alla knular släkt,lila ja torstagar med en aklosit jävel all skuld.Ja släppte ne slut rakt av blir nya num läst skiten hoten.Men så sta´rk inte ens svarat.S<er med noells hemsida ? I<dioten som varit där.Min egen sjuksköterske utbildning,psykvården i 25 år sen mitt liv,tränat bygggt spinning muskler gym :) mitt tänk :) tar vi privat.Ja har inte sovit på 5 dyngn,men glad ja ficj kissa :)

Anna

18 januari 2012 17:48

Usch, vad du ska vara med om vännen. Men jag ör glad över att det löste sej.

 
Ingen bild

pianick

15 januari 2012 13:01

Ja kommer vända upp ner på vastervik som du gjort,eds sjuk.Vi har själ hjärta.

Anna

18 januari 2012 17:48

Tycker jag du gör rätt i, vi måste visst skrika för att göra oss hörda. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 12 februari 2012 13:58

Nu hoppar jag över till den nya bloggen. Välkomna dit.    Ehlersdanloslife  ...

Av Anna - 12 februari 2012 09:53

Jo, jag är nog det ganska ofta. Jag vill gärna tro det bästa om folk, även om livet har lärt mej att man ofta inte ska det. Rent krasst.    (Sen kan man självklart "hit the jakpot" också, jag träffade ju min allra bästa vän på nätet, via ett foru...

Av Anna - 11 februari 2012 00:49

Snart är jag klar med min nya blogg.   Den här kommer finnas kvar, så klart, men jag byter bloggleverantör. Det är för att jag måste kunna blogga från mobilen, vissa dagar klarar jag inte av att sitta vid datorn. Då är den andra enklare.   Så s...

Av Anna - 10 februari 2012 15:44

Ja den har visst gått och gömt sej tror jag... Herrejösses så trött jag är!!! Jag vet att det beror på mitt minimala näringsintag, men alltså, jösses...     Tänkte visa bilder på operationsärret på magen. Det är "finare" än jag trodde det skull...

Av Anna - 8 februari 2012 00:56

      Visst längtar vi lite efter vår och sommar nu va? Värme är alltid bättre för min kropp, antar att det är så för er också, så jag lägger ut lite längtansbilder åt er, så ni har något att dagdrömma om.     Natti.     ...

Presentation


Jag är en "tjej" på 38 år som har EDS, Ehlers-Danlos Syndrom,typ3, överrörlighetstypen.
Kontakt: anna.EDS@hotmail.se

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vem är här?

Var kommer ni ifrån?

free counters

Ovido - Quiz & Flashcards