Direktlänk till inlägg 5 januari 2012

Ja just det ja.

Av Anna - 5 januari 2012 15:23

Fick en jourtid till gynekologen igår. På "mitt" sjukhus. Åker inte tillbaka till Linköping mer. Någonsin. Om jag slipper...

Men i vilket fall, han var väldigt noga och kollade allt.

Jag har fri vätska i buken (blod alltså), men inte för mycket och ingen pågående blödning. (Vilken tur!!!)

Jag såg alla stygnen där inne, med ultraljudet, som cervixstumpen är sydd med. Coolt. Jag hade mycket gas i tarmarna, det förklarar ju lite. Sedan sa han (han verkade veta en del om EDS, han är polack) att min EDS gör att det går trögt med läkningen efteråt. 

Smärtan kommer bli bättre, men eftersom bindväven är som den är, så kommer det ta tid. 


Så nu är jag lugnad, om än lika smärtpåverkad som innan. Är det inget farligt kan jag leva med det.


Sedan vill jag bara säga några saker. Jag är som sagt med i några forum där vi samlas, vi som har EDS. Där pratas det vilt om just mens, hormoner och de problem vi kvinnor med EDS har runt den biten. 


Jag vill poängtera (påstår inte att jag är expert) att det är väldigt olika hur hormoner påverkar oss, även helt "vanliga" människor, utan EDS. 

Jag har provat allt. Kopparspiral, hormonspiral, p-spruta, kombinerade p-piller, minipiller, p-stav, provera i tablettform, depot provera i tablettform. Kan ha glömt något, men det där är nog i stor sett allt som finns.

Min EDS gör ju att det är problem, helt enkelt. Massiva blödningar, två veckor av fyra. En vecka utan några jätteproblem och en vecka med ägglossning som gör brösten som två blåmärken och hela jag uppsvälld. 

Det mesta jag har provat har inte funkat optimalt, men några har funkat skapligt. Jag tycker det är fel att säga till folk att inte prova sej fram. Man kan ju hitta något som funkar skapligt till slut. 

Om det man använder inte fungerar, så sluta med det då, och prova något annat. 

Hormoner påverkar ju oss med EDS på ett negativt sett, hormoner i alla former, så man ska vara försiktig. Fast man får ju välja ibland mellan livskvalite och de risker man tar. 

Jag valde att behålla mina äggstockar, även om de ger mej en massa bekymmer med stora cystor som ofta brister och ger mej bukhinneinflammation och skit. Men utan äggstockar i så ung ålder så riskerar jag att bli benskör. Pest eller kolera? Tja...


Att jag tog bort min livmoder nu, fast jag krasst sett skulle kunna få barn i flera år till, beror på att jag är för sjuk, graviditeter tar knäcken på kroppen och jag riskerar barnet varje gång. Blödningarna jag hade är en stor, stor anledning så klart. 

Men jag är klar med barn. Jag har tre älskade ungar, det räcker. Det ser ut som om jag "bara" har fört över EDS i sin fulla form till min minsta, jag tar inte fler chanser. 

Ville bara säga det.


Ha en fin kväll nu alla vänner. 

 
 
Ingen bild

pianick

5 januari 2012 18:08

Skulle inte heller åkt tebax.Fan inte klokt hur du blir behandlad.Önskar dig en bra helg med din familj styrke kramar.

Anna

6 januari 2012 00:11

Nej, inte så konstigt va?
Aldrig mer, säger jag bara...

Ha en fin helg du också, med barnen.

 
Lejonkvinnan

Lejonkvinnan

5 januari 2012 18:27

Skönt att det inte var något farligt, men så synd att du ska behöva ha så ont. Jag hoppas att det läker snabbare än snabbt, att bindväven får en ryck.

Jag fixar inte hormoner, blir helknas av dom men har skyllt på min sköldkörtel innan eftersom det kan ställa till det också, men det kanske har varit EDS:en, vad vet jag. Har använt kopparspiral innan men fick ännu mer blödningar så nu....håller tummarna liksom *hehe* är verkligen klar med barn, både åldersmässigt och kroppsmässigt, även om jag egentligen skulle vilja ge Sambon ett barn till. Fast han vill inte heller ha fler så det är ju bra :) Får väl se vad som händer framöver, om jag får det där svaret någon gång.

Kram igen <3

http://lejonkvinnan.blogg.se

Anna

6 januari 2012 00:10

Jag hoppas också du snart får svar.
Jag ångrar inte operationen på något sätt, men man ska inte tro att det är en liten operation. Särskilt inte för oss med EDS.
Jag hoppas jag snart blir bättre, men inte mycket bättring idag tyvärr...

Kramar igen!!!

 
Ingen bild

henny

8 januari 2012 15:25

bra att du tog tag i det och tog en gyn tid...att du inte vill tillbaks till tortyr kliniken har jag full förståelse för!
Tänk att få träffa en gyn med lite EDS kunskap...nice!
Hoppas du slipper smärtan snart för även om den är ofarlig är det ju inte kul!!
Ja detta med hormoner är en djungel...var själv till gyn härom vecka i hopp om att få nåt som kunde jämna ut hormon kurvan så man skulle slippa foglossning 2ggr i månaden...men nåt sånt fanns nog inte att få...så jag vet inte om jag var helt puckad men valde ändå att prova käka microgynon p-piller OM det skulle kunna förbättra situatione, men det är väl mera sannolikt kanske att det går åt andra hållet...svårt det där när gynen jag träffade är en sådan som inte går att prata med, han sitter bara och mumlar i skägget så man inget begriper!

Anna

8 januari 2012 23:47

Men jag kan inte fatta att vi inte får mer hjälp och förståelse för våra problem med hormoner...
Jag hoppas att du får hjälp av de där pillren.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 12 februari 2012 13:58

Nu hoppar jag över till den nya bloggen. Välkomna dit.    Ehlersdanloslife  ...

Av Anna - 12 februari 2012 09:53

Jo, jag är nog det ganska ofta. Jag vill gärna tro det bästa om folk, även om livet har lärt mej att man ofta inte ska det. Rent krasst.    (Sen kan man självklart "hit the jakpot" också, jag träffade ju min allra bästa vän på nätet, via ett foru...

Av Anna - 11 februari 2012 00:49

Snart är jag klar med min nya blogg.   Den här kommer finnas kvar, så klart, men jag byter bloggleverantör. Det är för att jag måste kunna blogga från mobilen, vissa dagar klarar jag inte av att sitta vid datorn. Då är den andra enklare.   Så s...

Av Anna - 10 februari 2012 15:44

Ja den har visst gått och gömt sej tror jag... Herrejösses så trött jag är!!! Jag vet att det beror på mitt minimala näringsintag, men alltså, jösses...     Tänkte visa bilder på operationsärret på magen. Det är "finare" än jag trodde det skull...

Av Anna - 8 februari 2012 00:56

      Visst längtar vi lite efter vår och sommar nu va? Värme är alltid bättre för min kropp, antar att det är så för er också, så jag lägger ut lite längtansbilder åt er, så ni har något att dagdrömma om.     Natti.     ...

Presentation


Jag är en "tjej" på 38 år som har EDS, Ehlers-Danlos Syndrom,typ3, överrörlighetstypen.
Kontakt: anna.EDS@hotmail.se

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vem är här?

Var kommer ni ifrån?

free counters

Ovido - Quiz & Flashcards