Direktlänk till inlägg 5 januari 2012

Positivt flöde nu då.

Av Anna - 5 januari 2012 14:58

Hoppas jag iallafall.

Var hos dietisten idag. Hon var en trevlig människa, som verkade ha sin empati i behåll, och hade stor kunskap i EDS. Precis vad jag behövde!

Hon tyckte det var lite väl saftigt att gå ner 22 kilo så här fort, men höll med mej om att det är bra att det lugnat ner sej. Fast jag får inte gå ner mer nu, BMI på 21 är alldels lagom. 


Den nya kosten då. 

*Helt mjölkfritt, varken mjölprotein eller mjölksocker.

*Helt glutenfritt. 

*Inga färska frukter, måste tillagas.

*Inga färska grönsaker, måste kokas.

*Ingen stekt mat, bara kokt.

*Inget kaffe, eller bara en kopp om dagen.

*Jag tål ju inte lök och starka kryddor, och det skulle jag undvika, så det gör ju inget.

*Äta väldigt små portioner, av det jag äter.

*Försöka öka näringsintaget, jag behöver ca 1500 kalorier per dag, eftersom jag inte kan röra på mej.


Så.

Det känns faktiskt bra, även om det kommer bli bökigt i början. Laktosfritt kör vi ju redan med, det är ju bara att ändra till helt mjölkfritt.

Glutenfritt är ju lite svårare, särskilt att hitta något som är både mjölk och glutenfritt.

Det andra är inga problem, tror jag, fast jag kommer sakna färsk frukt och min liter kaffe om dagen.


Det gäller nu att försöka få upp glädjen med mat, och jag hoppas jag slipper att få så ont. För jag får ont även när jag dricker näringsdrycker, men de innehåller ju mjölk, så jag hoppas det förändrar sej.


Det är alltså väldigt vanligt bland oss med EDS att vi är överkänsliga/allergiska mot väldigt många födoämnen.

Om ni har IBS, som jag, och har problem med vikten, upp eller ner, så testa ett par månader med sådan här kost, det kan vara en ögonöppnare!

Jag kommer så klart hålla er underrättade, om ni vill, så ni vet hur det går. Kanske är intressant för andra menar jag.  

 
 
Lejonkvinnan

Lejonkvinnan

5 januari 2012 15:25

Jag har ju ätit mjölkproteinfritt i snart 5 år nu och det är ju inga problem, men hur gör man när man ska lägga på gluten på det?? Jag menar, havre är väl gluten eller? Och mycket mjölkfritt är ju baserat på havre eller soja. Låter tufft. Och näringsdryckerna, om du ska slopa mjölken, hur får du ihop det då?? Som sagt, låter tufft och krångligt men jag hoppas av hela mitt hjärta att det kommer att funka för dig!

Kraaaaam

http://lejonkvinnan.blogg.se

Anna

5 januari 2012 15:47

Barnen här äter ju laktosfritt, alltså mjölkproteinfritt, så det är ingen fara. Men det där mjölksockret, hmmmm.
Näringsdryckerna jag ska få är sojabaserade, det är inga problem, så ivda jag inte är allergisk mot det också, det är ju min stora son...
Jag SKA klara detta!! Orkar inte ha mer ont i magen nu....

Stor stor kram till dej vännen!!!!!

 
Lejonkvinnan

Lejonkvinnan

5 januari 2012 18:18

Aj aj Anna, laktosfritt är absolut inte det samma som mjölkproteinfritt! Lätt att blanda ihop det där.
Kramis

http://lejonkvinnan.blogg.se

Anna

6 januari 2012 00:09

Ha ha jag vet.
Jag ska äta helt mjölkfritt, enkelt och simpelt. ;)
Kramisar!!!

 
Ingen bild

henny

8 januari 2012 15:20

härligt att du är igång och bloggar igen!
Dietisten lät ju vettig , hoppas detta nu hjälper dej massor!!Är så imponerad av er som håller dieter och kostlistor ,jag bara flodar i mej allt jag vill och kan...ser ut där efter oxå ...hehe...
Men jag är gansnad från magen, visst strular det men inte i den kalibern att jag orkat ta tag i det.
skriv gärna och berätta hur det går för dej!!!Stora kramen!

Anna

8 januari 2012 23:48

Ja den här bloggen ja...
Funderar ofta på om jag ska fortsätta eller ej, men sedan ser jag alla träffar via google. Det finns en stor kunskapstörst om EDS. Kan jag hjälpa till, så blir jag bara glad! :)

Kramar!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 12 februari 2012 13:58

Nu hoppar jag över till den nya bloggen. Välkomna dit.    Ehlersdanloslife  ...

Av Anna - 12 februari 2012 09:53

Jo, jag är nog det ganska ofta. Jag vill gärna tro det bästa om folk, även om livet har lärt mej att man ofta inte ska det. Rent krasst.    (Sen kan man självklart "hit the jakpot" också, jag träffade ju min allra bästa vän på nätet, via ett foru...

Av Anna - 11 februari 2012 00:49

Snart är jag klar med min nya blogg.   Den här kommer finnas kvar, så klart, men jag byter bloggleverantör. Det är för att jag måste kunna blogga från mobilen, vissa dagar klarar jag inte av att sitta vid datorn. Då är den andra enklare.   Så s...

Av Anna - 10 februari 2012 15:44

Ja den har visst gått och gömt sej tror jag... Herrejösses så trött jag är!!! Jag vet att det beror på mitt minimala näringsintag, men alltså, jösses...     Tänkte visa bilder på operationsärret på magen. Det är "finare" än jag trodde det skull...

Av Anna - 8 februari 2012 00:56

      Visst längtar vi lite efter vår och sommar nu va? Värme är alltid bättre för min kropp, antar att det är så för er också, så jag lägger ut lite längtansbilder åt er, så ni har något att dagdrömma om.     Natti.     ...

Presentation


Jag är en "tjej" på 38 år som har EDS, Ehlers-Danlos Syndrom,typ3, överrörlighetstypen.
Kontakt: anna.EDS@hotmail.se

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Vem är här?

Var kommer ni ifrån?

free counters

Ovido - Quiz & Flashcards